Demon właśnie z tych Gór...

Demon właśnie z tych Gór...

środa, 11 czerwca 2008

VI Opolski Festiwal Nauki

8 - 9 czerwca w Opolu odbywał się VI Festiwal Nauki. Jako członek Koła Naukowego Chemików KORORNAN Uniwersytetu Opolskiego, brałem w festiwalu dosyć aktywny udział.

W niedzielę na błoniach Politechniki Opolskiej wraz z KNCh przeprowadzałem pokazy chemiczne i akurat zabrałem się za wykonywanie próby Tollensa dla dzieciaków. W sumie to dawało mi mnóstwo satysfakcji bowiem, każde dziecko odchodziło do mojego stolika zadowolone i wzbogacone w kilkadziesiąt mg srebra, na ściankach probówki.

Poniedziałek dal mi jeszcze więcej satysfakcji - luminescencja, zimne świecenie. To był temat mojego pokazu dla gimnazjalistów i licealistów. Pokaz prowadziłem wraz z Lightnirem, który przygotował wszystkie odczynniki i większość gadżetów na pokazie, a ja mu pomagałem. Pokaz wyglądał tak: BHP odnośnie lampy UV - krótka pogadanka o luminescencji - podział gadżetów na grupy: wykazujących odpowiednio fluorescencję i fosforescencję, oraz takie rzeczy co nie chciały świecić pod UV - prezentacja naszych UV-świecących odczynników: Rodamina B, Eozyna Y, Fluorosceina, Mleczan etakrydyny (Rivanol) oraz bio-chemia -> eskulina z gałązki kasztanowca i chemia żywności -> chinina z toniku, napój energetyczny i twarożek schłodzony ciekłym azotem... (główny motyw horroru: Pij mleko!) :P Pokaz zakończyliśmy prezentacją chemiluminescencji: reakcja Luminolu z jonami żelaza(III)...

Szersza relacja i galeria zamieszczona jest na stronie KNCh UO.


[9.VI] Luminol w akcji...

[9.VI] UV w akcji - syćka świeci...

[8.VI] Wulkan z dichromianu :P
Mała rzecz a cieszy oko

[9.VI] Fluorosceina pod UV, świeci i to jak...

[9.VI] A oto i teoretyczne podstawy luminescencji

[9.VI] No, była teroria, jest i praktyka
(na pierwszym planie fluorescencja)

[9.VI] Rodamina B, nie jest taka całkiem Bee...

[9.VI] W bardziej lewym górnym środku: ZACHWYT
niżej roztwory napoju energetycznego (zlewka)
rodaminy B, chininy, eozyny Y, florosceiny i Rivanolu...

[8.VI] Uświadomiłem sobie, że ja się do wojska nie nadaje
za duży łeb mam do tego (za mądry jestem?...)

[9.VI] Najwyższa komisja ds. Twarogu w akcji...

[9.VI] Jak ktoś zobaczy co jest na tym zdjęciu, to niech da znać...

[9.VI] Naukowiec przy pracy...
A ten z UV to Lightnir, większy naukowiec niźli Ja,
no i tytuł magistra prawie ma

[8.VI] Ciekły azot. Mały dewar a ile radości...

[8.VI] Ci Panowie padli z wrażenia

[8.VI] Odsiecz wiedeńska kilka wieków później...

[8.VI] CSI: Kryminalne zagadki Opola...

[8.VI] A może jednak wojsko?
I jaki pasujący na mnie beret by mi znaleźli, nie?

[8.VI] Marzenie geologa: czekając na wulkan...

[8.VI] Marzenie geologa c.d - Wulkan w akcji...
(i co z tego że zielony, zróbcie lepszy)

[8.VI] Chemik w sowim żywiole

[8.VI] Ta probówka warta jest ze 2 zł
bo jest hmm... posrebrzana?
I niech ktoś powie że chemik nie potrafi...

[8.VI] Ten pan jednak powiedział że chemik nie potrafi...

Brak komentarzy: